Samen leren en verbeteren

We staan open voor verbetering

Kwaliteit zegt iets over hoe goed we ons werk doen. Goed is een combinatie van in elk geval resultaat, effect, tevredenheid, efficiëntie en vakmanschap. Hier komen (meetbare) data kennis, (subjectieve) ervaringskennis en (relationele) professionele kennis samen. Sterker streeft naar kwaliteit op alle fronten: van professionals, dienstverlening, organisatie, en de relatie met samenwerkingspartners en opdrachtgevers.

Leren en verbeteren

Een doorlopend proces

Sterker hanteert geen absolute, uniforme definitie van kwaliteit. Goed sociaal werk is persoonlijk en afhankelijk van waarden en normen van alle betrokkenen over wat zij als een goed leven zien. Dit vormt de toetssteen voor het professioneel handelen van sociaal werkers. De afwegingen die professionals maken, zijn daarom steeds gerelateerd aan de vraag wat in een bepaalde situatie ‘het goede’ is.

Wat kwaliteit is, is dus niet in beton gegoten, maar is doorlopend een onderdeel van de ontwikkeling van de beroepspraktijk, van werkprocessen en van de inrichting van de organisatie. Kortom, onze visie op kwaliteit is gericht op samen leren en verbeteren.

Sterker hanteert een mix van kwaliteitsinstrumenten of andere tools om te werken aan kwaliteitsverbetering. Denk bijvoorbeeld aan tevredenheidsonderzoeken, dossiercontroles of analyses van klachten.

Sterker gaat ook regelmatig in gesprek met inwoners of cliënten over de ervaringen met Sterker. Voor het ouderenwerk heeft Sterker eencliëntenraad ingericht.

Onze medewerkers houden zich aan de landelijke Beroepscode Sociaal Werk en onze eigen gedragscode.
Medewerkers die met bewoners werken hebben een beroepsregistratie (SKJeugd of Registerplein).

Onafhankelijke toetsing

Tweejaarlijks vindt een externe audit plaats waarbij een onafhankelijke certificerende instantie het werk van Sterker toetst aan de hand van de normen van het kwaliteitslabel sociaal werk. 

Sterker kiest bewust voor dit kwaliteitslabel omdat dit is toegespitst op de branche sociaal werk en de focus ligt op het vakmanschap van de professional, effectieve dienstverlening en het lerend vermogen van de organisatie – uitgangspunten die passen bij de uitgangspunten van het kwaliteitsbeleid van Sterker.

Het bestuur werkt volgens de
Governance code Sociaal Werk.

Klachten

Wat kun je doen bij een klacht?

Je kunt jouw ontevredenheid het beste bespreken met de betreffende medewerker. Vaak kan zo’n gesprek het probleem al oplossen. Komen jullie er samen niet uit, mail je klacht dan naar klachten@sterker.nl. Er volgt dan een gesprek over je klacht met de leidinggevende van de medewerker. In onze klachtenprocedure lees je hoe we klachten behandelen.

Mocht de uitkomst van dit gesprek niet leiden tot een oplossing waar je tevreden mee bent, dan kun je terecht bij de Onafhankelijke klachtencommissieJe kunt je klacht schriftelijk indienen bij: Onafhankelijke klachtencommissie (Zorgbelang Inclusief), Postbus 5310, 6802 EH Arnhem.

Ondersteuning bij het indienen van een klacht


Je kunt hierbij gratis ondersteuning krijgen van:
MEE Gelderse Poort. Klik hier voor de contactgegevens.
Advies- en klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). Voor ondersteuning als het gaat om kinderen en jongeren (Jeugdwet). Klik hier voor contactgegevens.

Je krijgt hulp bij de voorbereiding van het klachtgesprek, hulp om je klacht goed uit te leggen en te zorgen dat je antwoord krijgt op al je vragen.